De mat die in de auto ligt is het meest ondergewaardeerde onderdeel van een auto. De passagiers en chauffeurs stappen letterlijk op deze maten en bevuilen deze met de schoenen. Eigenlijk vallen ze pas op wanneer ze niet aanwezig zijn.
Wanneer je je auto als een verlengstuk van je huis ziet, dan vind je het ineens logischer dat er een mat aanwezig is. Tijdens opgravingen zijn er 25.000 jaar oude vloermatten gemaakt van vezels gevonden.
Bovendien is bekend dat vroege beschavingen zoals de Mesopotamiërs, de mensen die tussen de Tigris en Euphrates leefden, al textiel maakten. Ze maakten vloermatten. Onder de Romeinen werd het gebruik van strijdwagens populair. In de meest weelderige strijdwagens, die in het bezit waren van de meer welgestelden, werd al zeker textiel toegepast.
Mandvlechting
Sinds oudsher maken mensen tapijten van vezels of stoffen door middel van mandvlechting om patronen te weven. Deze zijn nog steeds populair in handwerk. Het is echter geen duurzame manier omdat er veel afval bij geproduceerd wordt.
Sinds de Industriële Revolutie is ontdekt hoe dit afval hergebruikt kon worden, het haken werd uitgevonden. Oorspronkelijk was het bedoeld om op een goedkope en snelle manier kant te maken. Er wordt gebruik gemaakt van een haaknaald en diverse patronen zorgen voor het uiterlijk en de stevigheid van de kleden.
Wat de duurzaamheid van tapijthaken echt voortstuwde was de introductie van rubber in de geïndustrialiseerde wereld.
Rubber
Niet lang na de ontdekking van de Amerika’s hadden Europeanen de inheemse praktijk van het tikken op rubberen bomen voor latex opgemerkt. In 1736 kwamen de eerste monsters van rubber aan bij de Franse Koninklijke Academie voor de Wetenschap.
De inheemse mensen in Zuid-Amerika, gebruikten het materiaal om waterdicht textiel te produceren. Later, in 1839, heeft Charles Goodyear gevulcaniseerd rubber ontwikkeld. Dit materiaal veranderde zoveel aspecten van het menselijk leven.
Sinds die tijd is het mogelijk geworden om pneumatische banden te maken en bijna alles waterdicht te krijgen met bijna onverwoestbaar rubber. Na verloop van tijd werd er nagedacht over auto-vloermatten die niet uit elkaar zouden vallen.
Standaard matten
De auto-vloermatten van vandaag kunnen standaard komen, zoals bij de luxere auto’s, maar ze kunnen ook van een dealer komen. Sommige dealers bieden upgrade vloermatten. Vloermatten variëren van de kogel-haakmatten tot rechte synthetische (zoals rubberen) matten.
Een goede set van auto-vloermatten kan nog steeds het gevoel van een auto upgraden. Het is geen kwestie van iets dat direct opvalt als je een auto koopt.
Tegenwoordig zijn de auto-matten maatwerk. Voor Ford rijders zijn automatten van Ford het meest geschikt. De automatten van Ford zijn perfect op maat gemaakt. Bovendien voldoen ze aan de hoogste kwaliteitseisen. Zo zit er gewoonlijk een antislip rug op zodat je niet onder het rijden in de problemen komt.
Voor de rest is het devies dat je de mat schoon houdt en respecteert, dan gaat deze langer mee en heb je er meer plezier van.